En god rykkerproces kan gøre en kæmpe forskel for din økonomi.

I en B2B relation er det typisk vigtigt at bevare det gode kundeforhold og derfor kan man være tilbøjelig til ikke at ville reagere hurtigt på manglende betalinger. På den måde ”låner” man penge ud til sine kunder, hvilket skader virksomhedens likviditet og vænner kunderne til, at de ikke behøver betale til tiden.

Hvorfor ikke lade bankerne være bank og sørge for selv at fastlægge en rykkerproces, der effektivt sørger for betaling, når forfaldsdagen nås ?

Et eksempel på en god og effektiv rykkerproces er:

  • Forfaldsdag:
    • Ring til store/vigtige kunder og mind dem om, at deres fakturaer skal betales.
    • Send en venlig rykker til andre kunder, hvor du minder dem om, at de har glemt at betale og giv dem en frist.
    • Overvej om du vil tage EU kompensationsgebyr på 310 kr. Hvis du ønsker at pålægge gebyret, så gør det konsekvent.
  • 10 dage efter forfaldsdag
    • Send en rykker til alle kunder og påfør et rykkergebyr iht. dine forretningsbetingelser f. eks. 100-200 kr. og giv dem en frist på 10 dage til at betale.
    • Overvej om denne rykker også skal indeholde et $10 inkassovarsel, så dine kunder ved, at du mener det.
    • Læg renter på dit krav – hvis du har informeret herom tidligere i dine aftaler med kunden (i dine forretningsbetingelser)
  • 25 dage efter forfaldsdag:
    • Send sagen til din inkassopartner.
    • Sørg for at sikre dig, at din inkassopartner arbejder efter samme værdier som din virksomhed. Så ved du, at dine kunder bliver behandlet, som du selv ønsker det

Jo hurtigere sagen kommer videre til inddrivelse, jo større mulighed er der for at få penge inden en evt. konkurs eller betalingsstandsning indtræder.

Overvej altid tonen i dine breve – der er ingen grund til ”sure” breve, men det er også vigtigt at kunden forstår rimeligheden i, at der skal falde betaling for en leveret vare.