Her kan du læse mere om vores privatlivspolitik. Under hvert link er der mere information om hvert område, og ønsker du at læse hele teksten samlet, er det nederst under Privatlivspolitikken.
Vi beskytter din personlige integritet, og du kan føle dig tryg ved, hvordan vi behandler dine data. Denne politik forklarer, hvordan vi indsamler og bruger dine personoplysninger i forbindelse med vores indsamlingsaktiviteter. Den beskriver også dine rettigheder, og hvordan du kan gøre dine rettigheder gældende vedrørende vores håndtering af dine personoplysninger.
Nogle gange har du en gæld i en inkassosag, der håndteres af os. Du kan også være kurator eller repræsentere den, der skylder gælden i inkassosagen.
Vi indsamler oplysninger om dig fra vores klient, myndigheder og andre samarbejdspartnere. Data kan for eksempel være:
Navn, personnummer, adresse, e-mailadresse, mobiltelefonnummer og oplysninger om dine personlige forhold.
Kreditor, oplysninger om de varer/ydelser, du har bestilt, fx faktura- og leveringsadresse, kontrakt-, faktura- og betalingsanmærkninger, dokumenter og afgørelser fra myndigheder (fx dom, afgørelse om gældssanering/konkurs).
Nogle gange giver du os oplysninger om dig selv, når du kontakter os eller bruger Min Sag (vores webservice på www.sergel.dk). Data kan for eksempel være:
Vi bruger oplysningerne om dig til effektivt at opnå betaling eller anden opfyldelse og for at kunne drive vores forretning generelt.
Vores formål med behandlingen af dine data er at:
Hvis vi deler dine data med andre eller overfører dem, træffer vi alle rimelige juridiske, tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre, at data om dig håndteres sikkert og med et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Vi kan dele eller overføre dine data med/til følgende parter.
Vi kan dele dine personoplysninger med leverandører og underleverandører inden for rammerne af vores forretning.
Vi kommunikerer dine data med myndigheder for at fastslå og inddrive din gæld. Hvor det er relevant, kan vi også være forpligtet ved lov til at give nødvendige oplysninger til myndigheder.
Vi deler dine data med vores kunde (kreditor), men kun under omstændigheder, der er relevante for opgaven.
Vi kan også kommunikere dine data med en autoriseret repræsentant/fuldmagtshaver.
I inkassovirksomheden behandles dine data som hovedregel, fordi det er nødvendigt for at udføre en opgave af offentlig interesse. Afhængigt af behandlingens art kan andre grunde være gældende for behandlingen.
Vi behandler nogle gange dine personoplysninger til uddannelsesformål for at kunne tilbyde dig den bedst mulige service, når du kontakter os. Retsgrundlaget for en sådan behandling er, at Sergel har en legitim interesse i behandlingen.
Når du frivilligt afgiver oplysninger om dit helbred til os eller andre følsomme oplysninger (f.eks. oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politiske holdninger, religiøse eller filosofiske overbevisninger eller biometriske oplysninger), mener vi, at du har givet os et udtrykkeligt samtykke til at kunne behandle opgave. Vi har også et retsgrundlag for at behandle disse data, hvis behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Disse kategorier kan også behandles, hvis det er nødvendigt af hensyn til en væsentlig offentlig interesse, som er i inkassovirksomheden.
Når vi behandler dine data til statistisk behandling og udarbejdelse, herunder opbygning af modeller til analyse, er vores retsgrundlag, at vi har en generel og legitim interesse i at udføre behandlingen.
Vi tilstræber at behandle dine data inden for EU/EØS. Data kan dog i visse situationer blive overført til og behandlet i lande uden for EU/EØS af en anden leverandør eller underleverandør. I denne situation anvender vi standardkontraktklausuler som en sikring, og som er godkendt af EU-kommissionen. Vi træffer altid rimelige juridiske, tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre, at dine data håndteres sikkert og med et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, der kan sammenlignes med og på samme niveau som den beskyttelse, der tilbydes inden for EU/EØS.
For så vidt angår oplysninger om dig inden for rammerne af din inkassosag, gemmer vi dine data i overensstemmelse med Dansk Inkassolovgivning samt bogføringsloven. Din personhenførbare data vil altså som udgangspunkt derfor blive slettet 5 år efter sagens afslutning.
I nogle tilfælde gemmes personoplysninger i en kortere periode. Optagede telefonopkald til undervisningsformål gemmes i 14 dage.
Hvis der er andre lovbestemte formål, som vi gemmer dine data til, fx i henhold til bogføringsloven, gemmes dataene i overensstemmelse med, hvad der står i loven.
Derudover kan dine personoplysninger gemmes til statistisk behandling og udarbejdelse, herunder opbygning af modeller til analyse, men kun så længe det er nødvendigt at gemme dem i forhold til formålet.
Vi anvender cookies for at hjemmesiden fungerer korrekt, for at indsamle besøgsstatistik og for at optimere brugervenligheden.
En cookie er en tekstfil, der placeres på din computer eller andet IT-udstyr. Det gør det muligt at genkende din computer og samle information om, hvilke sider og funktioner der er besøgt. De hjælper med at gemme dine valg, når du navigerer på et websted eller vender tilbage til det på et senere tidspunkt. Oplysningerne i en cookie er anonyme, dvs. IP-adressen er ikke knyttet til en individuel person. Cookies bruges af næsten alle hjemmesider og er ofte en forudsætning for at hjemmesiden kan fungere. Retsgrundlaget for vores brug af cookies er, at samtykke indhentes fra dig ved at klikke på “Jeg accepterer” i pop op-meddelelsen vedrørende cookies, der vises første gang du besøger hjemmesiden.
Vi bruger webanalysetjenesten Matomo til at indsamle statistik, hvilket betyder, at oplysninger om besøgendes brug af hjemmesiden gemmes på servere hos Matomo via cookies. De indsamlede oplysninger bruges til f.eks. se hvor den besøgende kommer fra, hvor længe de bliver på hjemmesiden eller hvilke sider der er besøgt. Matomo forbinder ikke den besøgendes IP-adresse med data, som Matomo har. Disse cookies kan fravælges uden at påvirke hjemmesidens funktionalitet.
Vores hjemmeside bruger en kundeserviceløsning fra Humany. Dette hjælper dig med at finde svaret på dine spørgsmål selv med Humanys smarte FAQ. For at lette oplevelsen placerer Humany en cookie på din computer, som bruges til statistik. Som standard gemmes oplysningerne i 24 timer.
Vi arbejder på at optimere brugeroplevelsen på hjemmesiden og bruger derfor et undersøgelsesværktøj fra E-Space. En cookie gemmes for at skelne, om en bruger har besvaret undersøgelsen eller ej. Dette forhindrer en bruger i at blive bedt om at besvare flere gange.
Hvis du ikke ønsker, at der skal bruges cookies, kan du slå cookies fra i din browsers sikkerhedsindstillinger. Du kan også indstille din browser til at spørge dig, hver gang hjemmesiden forsøger at placere en cookie på din computer. Cookies, der tidligere er blevet gemt, kan også slettes i browseren. Gå til din browsers hjælpeside for at få flere oplysninger.
Du kan læse mere om de gældende regler og lovgivning vedrørende Cookies hos Datatilsynet
Sergel A/S er registreret i CVR-registret med CVR-nummer 35481036 og har den daglige gang i København.
Sergel har en databeskyttelsesansvarlig og et team af specialister med fokus på databeskyttelsesspørgsmål. Vores kundeservice er en forlænget arm for vores specialister i databeskyttelsesspørgsmål. Vi modtager gerne dine spørgsmål om databeskyttelse og persondata. Du kan kontakte os på DPO@sergel.com.
Sergel A/S er persondataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger som ovenfor. Sergel A/S overholder dansk databeskyttelseslovgivning.
Indkomst (Skattestyrelsen), betalingsmeddelelser og oplysninger om generelle og individuelle sager (Fogedretten), dokumenter og afgørelser fra andre myndigheder (f.eks. afgørelser om kuratorer og kuratorer) samt eventuelle oplysninger om ejendomsbesiddelser.
Selv lejlighedsvise oplysninger om domme i straffesager og helbred kan forekomme, hvis oplysningerne er nødvendige for inddrivelsen af din gæld.