Hvordan kan vi hjælpe dig?

Du er sjældent alene i en økonomisk udfordring. Her finder du svar på de mest almindelige problemer.

  • Log ind på Min Sag

    Du kan logge ind på Min Sag med dit NemID.

    På Min Sag kan du:

    • Se en total opgørelse af din sag
    • Bestille betalingsaftaler
    • Betale din gæld
    • Sende os beskeder

    Jeg har ikke NemID – hvad gør jeg?

    Ring til os på telefonnummeret der står i dit brev, eller vores hovednummer +45 82 33 70 80, så vi kan sende dig en adgangskode. Adgangskoden skal ændres første gang, du logger ind.

     

  • Hvorfor har jeg fået et brev fra jer?

    Du har fået et brev fra os, fordi en kreditor mangler betaling for en regning, som de tidligere har bedt dig om at betale.

    Log ind på Min Sag og for at se en total opgørelse over din sag. Har du problemer med at logge ind, se her

  • Hvad betyder det, at I har taget udlæg i mine ejendele?

    Hvis du skylder penge og ikke betaler, kan vi bede fogedretten om at hjælpe med at indkræve pengene.

    Det kan de gøre ved at tage udlæg i fx. fast ejendom, bil, depositum i din lejebolig eller andre værdigenstande. Det vil sige, at hvis du sælger bolig, bil eller fraflytter lejebolig, så skal din kreditor have sin andel af udlægget.

  • Hvordan betaler jeg?

    Du har flere muligheder for at betale din gæld til Sergel og du kan derfor vælge den mulighed, som passer dig bedst.

    Aller nemmest er det, for dig, at logge ind på Min Sag og ordne betalingen der, men foretrækker du andet, så er her en liste over dine muligheder:

    • Online betaling via Min Sag med Mobilepay eller betalingskort

    Bemærk, at der kan gå op til 5 hverdage, før din betaling er registreret på din sag.

    • Betaling via Bank / Netbank med:

    • Betalingslinjen fra vores brev (Indeholder samme oplysninger som et indbetalingskort)
    • Bankoverførsel til Reg. Nr.: 3100 & Kontonr. 3100291665 (Husk at oplyse sagsnummer, som du finder i vores breve)

    • Betaling via telefonisk kontakt

    • Kontakt os på +45 8233 7080, hvor vi sidder klar til at hjælpe. Vi kan sende dig et betalingslink på SMS eller mail, hvor du kan betale med MobilePay eller betalingskort

    • Betaling via Betalingsservice

  • Jeg har betalt. Hvordan informerer jeg jer?

    • Betalt via Min Sag eller Betalingsservice/PBS

      Vi modtager automatisk besked og din sag vil blive sat i bero, indtil betalingen er modtaget og registreret på sagen. Sagen vil dog fortsætte i rykkerforløb, hvis en betaling via Betalingsservice bliver afvist.

    • Betalt via Bank/Netbank

      Betalingen bliver registreret indenfor 5 hverdage. Du kan følge med på Min Sag
      Hvis din betaling ikke er registreret efter 5 hverdage, skal du sende os en kvittering på indbetalingen på mail til inkasso-dk@sergel.com. Husk at oplyse dit sagsnummer i emnefeltet.

    • Betalt direkte til din kreditor,

      Du skal sende os en kvittering på indbetalingen på mail til inkasso-dk@sergel.com. Husk at oplyse dit sagsnummer i emnefeltet.

    Vær opmærksom på, at en gyldig kvittering skal indeholde:

    • Dato for indbetaling
    • Betalingsoplysninger på modtager
    • Indbetalt beløb
    • Betalingen er gennemført

    Det skal være en officiel gennemført kvittering (enten pdf eller skærmdump)

  • Hvordan bliver jeg slettet fra RKI/Debitorregistret?

    RKI & Debitorregistreret (DBR) er registre for dårlige betalere.

    Når du har betalt din gæld og betalingen er blevet registreret på din sag, vil sagen blive afsluttet. En registrering i RKI og/eller DBR bliver herefter slettet indenfor 24 timer.

    Bemærk, at der kan gå op til 5 hverdage, før din betaling er registreret på din sag.

    Man kan ikke blive registreret i RKI/DBR, hvis man har klaget over gælden. Dette gælder både for privatpersoner og virksomheder.

  • Fuldmagt – Power of attorney

    Hvis en anden person skal have information omkring din sag, skal du give personen en fuldmagt.
    Du kan give fuldmagt på tre måder:

    • Skriftlig fuldmagt via MinSag
      Send en besked til os med følgende info:
      – Fulde navn på den person som skal have fuldmagt
      – Evt. gyldighedsperiode (hvis du ikke oplyser periode, er fuldmagten gyldig indtil den tilbagekaldes)
    • Skriftlig fuldmagt

      – Udfyld denne fuldmagtsskabelon
      – Send fuldmagten til os på mail til inkasso-dk@sergel.com

    • Telefonisk fuldmagt

      – Fuldmagten er gyldig samme dag eller for den ene henvendelse

    Fortryd/tilbagekald fuldmagt

    Kontakt os via MinSag og bed os tilbagekalde fuldmagten

     

    If you want someone else to assist you with your case, you have to provide a power of attorney, using this form which you should mail to inkasso-dk@sergel.com

  • Hvad koster det, at sagen er overgået til inkasso?

    Når sagen overgår til inkasso, kommer der gebyrer og omkostninger på sagen, som du skal betale:

    Inkassogebyr på 100kr. (Rentelovens §9b – Se mere her)

    Inkassoomkostninger – afhænger af gældens størrelse og er fastsat ved lov (Se mere her)

    Andre gebyrer, som kan blive opkrævet i forbindelse med forsinket betaling:

    • Rykkergebyr på op til 100kr. (Max 3 rykkere pr. faktura)
    • Kompensationsgebyr på 310kr. (Gælder kun erhverv)
    • Retslige gebyrer (Sker kun, hvis sagen sendes i retten)
  • Hvad sker der, hvis min sag bliver sendt i fogedretten?

    Hvis din sag bliver sendt i fogedretten, vil det blive dyrere for dig, da du også vil blive opkrævet for retslige gebyrer. Du kan også risikere at blive registreret i RKI & Debitorregistret.

    Du vil modtage et brev om, hvor og hvornår du skal møde op og til selve mødet, vil fogeden samt en repræsentant for kreditor deltage (Sergel vil ofte deltage per telefon). Sammen gennemgås din økonomi og der laves aftale om, hvordan du skal betale din gæld af.

     

  • Hvor meget skylder jeg?

    Log ind på Min Sag og se en total opgørelse af din sag.

    Bemærk, at såfremt du har betalt inden for 5 hverdage, vil din betaling ikke være registeret på din sag endnu.

    Har du problemer med at logge ind, se her

    Du kan altid ringe og få hjælp på det telefonnummer der står på dit brev, eller på vores hovednummer +45 82 33 70 80

  • Jeg er uenig i gælden. Hvad skal jeg gøre?

    Du har altid mulighed for at klage over gælden, hvis du ikke er enig. Dog skal du være opmærksom på, at din påstand skal kunne dokumenteres fx

    • Hvis du har betalt, skal vi bruge en kvittering på indbetalingen
    • Hvis du har opsagt din aftale, skal vi bruge skriftlig dokumentation på at du har henvendt dig omkring opsigelse eller en bekræftelse på opsigelsen fra kreditor

    Hvis du ønsker at klage, skal du kontakte os via Min Sag. Har du problemer med at logge ind, se her

    Når vi har modtaget din klage, vil din sag blive sat i bero i 30 dage.

    Bemærk! Der bliver opkrævet renter, selvom sagen er i bero.

  • Hvad sker der hvis jeg ikke betaler?

    Hvis vi ikke modtager din betaling indenfor betalingsfristen, vil din sag fortsætte i et inkassoforløb.

    Ved manglende betaling vurderer vores retslige afdeling, om din sag skal sendes i fogedretten, hvilket medfører flere omkostninger for dig.

    Du kan også risikere at blive registreret i RKI & Debitorregistret, hvilket kan have konsekvenser for dine muligheder for at låne penge i fremtiden.

  • Jeg kan ikke betale det fulde beløb på en gang

    Du har mulighed for at anmode om en afdragsordning via Min Sag, så du kan afdrage din gæld i mindre portioner hver måned, indtil gælden er betalt færdig.

    Husk at et højt månedligt afdragsbeløb betyder at du er hurtigere gældfri og betaler færre renter.

  • Hvordan tilmelder jeg min sag til automatisk betaling?

    Send os dit registrering- og kontonummer via Min Sag, så vi kan tilmelde sagen til Betalingsservice/PBS for dig.

    Bemærk at vi sender en anmodning til din bank, som skal godkende tilmeldingen.

    Din sag er først tilmeldt automatisk betaling, når betalingen kan ses på din betalingsoversigt.

    Indtil da kan du betale dine månedlige afdrag via Min Sag eller betalingslinjen fra vores brev.

  • Det er ikke min gæld, men den står i mit navn. Hvad skal jeg gøre?

    Der kan være flere årsager til at gælden står i dit navn:

    • Du har foretaget et køb til én du kender, men i dit navn. Du hæfter selv for gælden og den kan ikke overdrages til en anden person. Du kan give personen en fuldmagt, så han/hun kan lave aftaler på dine vegne.
    • Du kan være blevet tvunget til at foretage et køb. I dette tilfælde skal du foretage en politianmeldelse og sende os journalnummeret på politianmeldelsen.
    • Din identitet kan være blevet misbrugt og du skal i så fald kontakte os via MinSag, så vi kan sende dig en tro- og loveerklæring. Vi anbefaler samtidig, at du foretager en politianmeldelse og påfører journalnummeret på tro- og loveerklæringen.
  • Hvad er inkasso?

    Inkasso er, kort fortalt, inddrivelse af gæld, som ikke er betalt til tiden dvs. at hvis man ikke betaler sine regninger til tiden, kan man risikere at blive overdraget til inkasso.

    Et inkassobureau er en virksomhed, som inddriver gæld på vegne af en kreditor.

    Du skal, som minimum, være varslet om inkasso, før din gæld kan blive overdraget til inkassobehandling. Du har ikke krav på at få en rykker før du får et inkassovarsel, men dit inkassovarsel skal have en frist på minimum 10 dage, før du kan blive sendt videre.

    Inkassovarslingen modtager du fra din kreditor eller inkassobureauet.

    Når inkassobehandlingen begynder, vil du modtage et inkassopåkrav – i dette finder du en samlet opgørelse over din gæld inkl. inkassoomkostninger.

  • Hvordan får jeg en kopi af regningen?

    MinSag kan du se en oversigt over dine regninger. Har du brug for yderligere information, kan du sende os en besked derinde.

    Har du problemer med at logge ind, se her

  • Hvad sker der, hvis jeg ikke dukker op til fogedretsmødet?

    Hvis du har fået et brev om at møde op til et fogedretsmøde, så skal du møde op på den adresse, der står i dit brev. Hvis du vælger ikke at møde op, kan du risikere, at blive hentet af politiet, som vil sørge for at du dukker op til fogedretsmødet.

    Politiet kan komme uanmeldt på din hjemmeadresse, din arbejdsplads eller lignende.

  • Jeg betalte min regning inden, jeg fik et brev fra jer. Skal jeg stadig betale inkassoomkostninger?

    Du skal ikke betale inkassoomkostninger, hvis du har betalt inden betalingsfristen på inkassovarslet.

    Du burde dog ikke modtage en opkrævning for inkassoomkostninger, hvis betalingen er foretaget korrekt og til tiden.

    Hvis du har betalt inden betalingsfristen på inkassovarslet, men alligevel har modtaget en opkrævning for inkassoomkostninger, skal du sende os en kvittering på indbetalingen til inkasso-dk@sergel.com. Husk at skrive dit sagsnummer i emnefeltet.

    Vær opmærksom på, at en gyldig kvittering skal indeholde:

    • Dato for indbetaling
    • Betalingsoplysninger på modtager
    • Indbetalt beløb
    • Betalingen er gennemført

    Det skal være en officiel gennemført kvittering (enten pdf eller skærmdump)

  • Beskyttelse af persondata

    Ifølge persondataloven skal dine personlige oplysninger opbevares sikkert og fortroligt.
    Vi gemmer dine personlige oplysninger på computere med begrænset adgang, som er placeret i kontrollerede faciliteter, og vores sikkerhedsforanstaltninger kontrolleres løbende for at sikre, at vores bruger-oplysninger håndteres forsvarligt, og under stadig hensyntagen til dine rettigheder som bruger.
    Vi kan dog ikke garantere 100 procent sikkerhed ved dataoverførsler via internettet. Det betyder, at der kan være en risiko for, at andre uberettiget tiltvinger sig adgang til oplysninger, når data sendes og opbevares elektronisk. Du afgiver således dine personlige oplysninger på eget ansvar.
    Den hurtige udvikling af internettet betyder, at ændringer i vores behandling af personoplysninger kan blive nødvendige. Vi forbeholder os derfor ret til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger.
    I det omfang, der behandles personoplysninger om dig, har du ifølge persondataloven ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, der kan henføres til dig. Såfremt det viser sig, at de oplysninger eller data, der behandles om dig, er urigtige eller vildledende, har du ret til at kræve disse berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling.

    Ønsker du at anmode om dine personoplysninger skal nedenstående blanket benyttes:
    Persondatameddelelses blanket

  • Jeg har fået et retsligt varsel. Hvad gør jeg?

    Hvis du betaler din gæld med det samme, vil der ikke ske mere på sagen. Du kan se mere om, hvordan du betaler her.

     

  • Jeg har et tilgodehavende. Hvordan får jeg det udbetalt?

    Send os dit registrerings- og kontonummer i en besked på Min Sag eller på mail inkasso-dk@sergel.dk, så vi kan udbetale dit tilgodehavende til dig.

    Bemærk at det kan tage op til 5 hverdage, før dit tilgodehavende er udbetalt.

  • Kan jeg få brevene sendt til en anden adresse?

    Hvis du ønsker at få tilsendt vores breve til en anden adresse end din folkeregistrerede adresse, skal du sende os en skriftlig anmodning som en besked på Min Sag eller per mail til inkasso-dk@sergel.dk

    Bemærk! Hvis der sker en opdatering i din folkeregistrerede adresse, vil adressen automatisk blive overskrevet med de nye informationer.