Hos Sergel er vi klar over at forfaldsdatoen er vigtig for betalere. Der er en direkte sammenhæng mellem betalingsdatoen og betalingsevnen. Man vil gerne betale og gøre det rette. Med de rette forudsætninger, kan det lade sig gøre.
En dag ringer Ali til Sergel, da han har en regning han ikke kan betale til tiden. Det kan mærkes på hans toneleje at han virker opgivende. Ali fortæller at han i denne måned har modtaget flere regninger, end hvad han normalt får. Det har resulteret i at han ikke har mulighed for at betale dem alle rettidigt. En følelse af skam anes, da han fortæller at det ikke er normalt for ham ikke at kunne betale til tiden.
Hos Sergel vil vi altid hjælpe til så godt som vi kan. Vi forstår at der kan være økonomisk hårde perioder, fordi man ikke lever et statisk liv. Der kan være en måned, hvor man har behov for at lave større indkøb, en anden måned kan man blive syg. Sagsbehandleren fortæller Ali at Sergel forstår at omstændigheder kan forandre sig, uanset om det er noget man kan påvirke selv eller ej, og at betalingsvanskeligheder er noget der kan ske for enhver.
Vi fortæller at den bedste løsning på Alis situation er at forlænge betalingsfristen. Ved at bevillige 10 dages henstand på inkassokravet forlænges hans muligheder for at kunne betale. Det indebærer at forfaldsdatoen flyttes til d. 28. da vi går ud fra inkassokravets forfaldsdato, når vi forlænger, hvilket tidligere var d. 18. Sagsbehandleren forklarer derefter at man anvender samme betalingsoplysninger på inkassokravet, selvom betalingsfristen er blevet forlænget. Via inkassokravet kan Ali vælge at betale ved at scanne QR-koden, eller betale gennem betalingslinjen der er med i brevet. Det er helt op til hvad han selv synes er lettest.
Vi informerer også Ali om at han kan logge ind på Min Sag og håndtere sin sag på egen hånd hvis en lignende situation skulle opstå igen. Under visse forudsætninger kan man flytte betalingsfristen eller lave en afdragsordningselv. Ali værdsætter at vi informerer om alternativerne der findes, når betalingsvanskeligheder opstår. Han fortæller flere gange at han virkelig værdsætter hjælpen, og at det slet ikke ligner ham, at havne i lignende situationer. Derefter afsluttes samtalen.
Hos Sergel er vi opsatte på at hjælpe alle så meget som vi kan, og på en måde hvor hver enkelt føler at de får den hjælp, der passer til lige præcis dem. Har du brug for hjælp med din sag kan du logge ind på Min Sag, og sende os en besked. Hvis du hellere vil snakke med os, kan du finde telefonnummeret til din sag, i brevet du har modtaget. Du kan også ringe til vores hovednummer på 82337080
En henstand behøver ikke altid at være 10 dage. Den kan være både længere og kortere alt efter hvilke retningslinjer vi har fået fra vores kunde. Vi tager altid udgangspunkt i inkassokravets forfaldsdag, når vi bevilliger henstand. Hvis du bevilliges henstand, er det ikke unormalt at dit abonnement/service sættes på pause hos din kreditor, da betalingen kommer for sent. Det kan Sergel desværre ikke påvirke. Det starter op igen, når der er betalt.