Hvordan fungerer inkasso, hvad er GDPR og hvor længe har jeg en betalingsanmærkning?

Det er ikke let at forstå inkasso. Måske er det ikke helt klart, hvorfor du har modtaget et inkassokrav, hvad det er, eller hvordan det fungerer. Måske undrer du dig også over GDPR eller betalingsanmærkninger. Vi ønsker at gøre inkassooplevelsen mere overskuelig, mindre truende og samtidig hjælpe dig med en simpel betalingsløsning. Derfor vil vi gerne forklare, hvordan det fungerer, og hvorfor vi gør det, vi gør i forskellige sammenhænge, ​​i ægte We Care-ånd – fordi vi holder af dig.

Inkasso, krav og reglerne  

Har du modtaget et inkassokrav? Hos Sergel forstår vi, at der kan være flere forskellige årsager til, at du modtager et inkassokrav. Det kan skyldes alt fra ændrede forhold i hverdagen til utilsigtet betaling af fakturaen for den forkerte måned. Måske har du glemt at kontakte din leverandør, da du ændrede din adresse, så fakturaen simpelthen blev sendt forkert. Uanset årsagen – når din betaling ikke når kreditoren rettidigt, fremsendes fakturaen automatisk til os.

Inkasso er reguleret ved lov, hvilket betyder, at Sergel skal følge loven, når det kommer til inkassohåndtering. Inkassoloven er til for at sikre, at alle inkassosager behandles ens for alle. Vi overholder også god inkassoskik. Den regulerer blandt andet, hvordan vi håndterer inkassosager i forhold til gebyrer, behandling af din sag, hvis du mener, at kravet er forkert.  

Omkostninger

Der er gebyrer, som du skal betale, når du underskriver en kontrakt. Eksempelvis rykkergebyr, gebyr for faktura over brev og morarenter ved for sen betaling. Når sagen efterfølgende går videre til inkasso, tillægges et gebyr på 100 DKK + inkassoomkostninger alt efter størrelsen på det beløb du har fået sendt til inkasso. I de tilfælde, hvor du indgår aftale om en afdragsordning, vil der fortsat blive tilskrevet renter på din inkassosag, mens afdragsordningen forløber. Yderligere omkostninger kan forekomme, læs mere om det i vores ofte stillede spørgsmål under kategorien Betalinger og gebyrer.

Hvad er en betalingsanmærkning?  

En betalingsanmærkning er en notering der indikerer at du har en gæld, du ikke har betalt til tiden. Hvornår får du en betalingsanmærkning? Det kan ske på flere forskellige tidspunkter, men det vil altid hænge sammen med at du ikke har overholdt en aftale du har indgået. For privatpersoner forbliver betalingsanmærkninger i 5 år, eller til du har betalt gælden ud.

  

Hvad er GDPR?   

GDPR, eller persondataforordningen, regulerer, hvordan vi må behandle dine personoplysninger. Alle oplysninger, der kan knyttes til dig, tæller som persondata. Det betyder, at vi kun må opbevare og håndtere de oplysninger om dig, der er nødvendige for, at vi kan håndtere dit inkassokrav. Du kan læse mere om og finde hele forordningen hos Datatilsynet.

Suspendering af services og abonnementer   

Hvis du ikke har betalt din regning til tiden, kan firmaet, der har sendt regningen, midlertidigt indstille din ydelse, fordi du er i gæld. Forskellige virksomheder har forskellige regler omkring dette. Du kan finde, hvad der gælder for dig, i de generelle vilkår og betingelser, fra du underskrev kontrakten for servicen.

Sergel varetager din inkassosag, men det er altid den, du har underskrevet aftalen med, som styrer adgangen til din service.

Læs mere