Den gode faktura - seks gode råd

Første skridt på vejen til betaling fra dine kunder er, at du sender en faktura, hvilket lyder enkelt og åbenlyst, men vi ved af erfaring, at det sker meget ustabilt hos mange virksomheder. Derfor er der her nogle gode råd, du kan tage med i processen, når du skal lave din næste faktura.

Seks gode råd til den gode faktura

  • Forsøg at lave en enkel og overskuelig faktura, hvor der tydeligt står, hvad kunden har købt i et sprog, han forstår. Kig gerne kritisk på din tekst og overvej, om du bruger et internt sprog, som primært giver mening for dig selv og din virksomhed.
     
  • Husk eventuelt PO (purchase order) nummer og/eller kontaktperson hos kunden. I nogle virksomheder vil en faktura uden f.eks. PO nummer blive automatisk afvist og således aldrig betalt
     
  • Lav en intern proces, hvor du fakturerer ofte (måske på en fast ugedag), så der ikke går for lang tid, før kunden modtager sin faktura. Jo hurtigere du fakturerer, jo hurtigere får du betaling
     
  • Gør det nemt for kunden at betale ved at tilbyde forskellige betalingsmuligheder, det kan bland andet være bankoverførsel, indbetalingskort, mobilbetaling, direkte kortbetaling eller meget andet. 
     
  • Skriv tydeligt på fakturaen, hvad konsekvenserne er ved for sen betaling herunder eventuel renteprocent, rykkergebyr(er), EU kompensationsgebyr (ved B2B handel) samt mulighed for overgivelse til inkasso ved for sen betaling (husk altid at følge gældende regler og lovgivning)
     
  • Overvej i øvrigt hvor lange betalingsfrister du vil give dine kunder samt hvilken dato på måneden de skal betale. Hvis du giver en længere frist for kunderne end det er kutyme i din branche, så agerer du reelt bank for dine kunder.